Як створити Мирну школу?
Модель «Мирна школа» має статус освітнього експерименту всеукраїнського рівня, відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 1 листопада 2019 року.
Вона впроваджується в 10 пілотних школах із 5-ти областей України: Львівської, Чернігівської, Дніпропетровської, Харківської та Одеської. Це заклади загальної середньої освіти різних типів - від шкіл в ОТГ, селах та містечках до шкіл у містах-мільйонниках та ліцеїв.
Які критерії відбору закладу загальної середньої освіти (ЗЗСО) для впровадження Мирної школи?
- готовність ключових учасників освітнього процесу впроваджувати Модель;
- наявність ініціативної групи лідерів з 7-10 осіб, які після спеціального навчання запустять процес змін у школі;
- готовність виділяти ресурси, тобто час, приміщення для Шкільної служби порозуміння (ШСП) та ін.;
- готовність адміністрації реально делегувати частину повноважень учасникам щодо вирішення конфліктів та прийняття рішень
Етапи впровадження моделі “Мирна школа”
1. Презентація моделі та відбір ЗЗСО
1.1. Вебінар
Онлайн-презентація моделі відбувається у форматі вебінару, який періодично проводиться експертами Мирної школи та зареєструватися на який можна на цьому сайті (стежте за новинами). В ході вебінару оголошуються критерії відбору ЗЗСО, а всі зацікавлені можуть поставити експертам уточнювальні запитання.
За результатами вебінару ті заклади освіти, які вирішили впроваджувати Модель, можуть подати онлайн-заявку на сайті Мирної школи.
1.2. Відбір ЗЗСО
Далі відбувається відбір учасників серед зацікавлених ЗЗСО, який включає такі етапи:
- онлайн-інтерв’ю з відібраними ЗЗСО ( або за можливістю офлайн)
- співбесіда з адміністрацією ЗЗСО і потенційною ініціативною групою/командою (обов’язково має бути присутнім директор)
- підписання Меморандуму про співпрацю
На цьому етапі обирається майбутній координатор Шкільної служби порозуміння - психолог/соціальний педагог/будь-який викладач, що виявив бажання стати координатором ШСП та має можливість присвячувати час проведенню медіацій і підтримці життєдіяльності Служби.
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. Відбір та навчання команди лідерів
Команда лідерів – це ініціативна група з 7-10 активних учасників освітнього процесу (педагоги, батьки, представники адміністрації, шкільні психологи), які пройшли спеціальне навчання та координують процес запровадження Моделі в своєму освітньому закладі. (докладніше читайте у розділі “робота з педагогами та батьками”).
Формується команда із представників потенційно зацікавленої ініціативної групи з закладу освіти, в якому була проведена презентація Моделі. Усі потенційні учасники команди проходять анкетування. За його результатами затверджується перелік учасників, з кожним із яких підписується договір про наміри.
Після цього усі учасники команди лідерів беруть участь у 5-ти денному тренінгу. Участь протягом усіх днів є ОБОВ’ЯЗКОВОЮ для сертифікації. В останній день тренінгу команду лідерів за підтримки регіонального координатора та національного супервізора розробляє річний план впровадження Моделі “Мирна школа” в своєму закладі.
Команда лідерів зобов’язується:
- практикувати здобуті знання та навички у своїй школі
- вести щоденники самоаналізу
Після року практики учасники команди лідерів мають змогу пройти додаткове навчання та отримати сертифікацію тренера для поширення Моделі у свої школі.
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. Відбір та підготовка Шкільної служби порозуміння (ШСП)
Шкільна служба порозуміння – команда з 8-10 старшокласників та координатора з числа учасників команди лідерів, які пройшли спеціальне навчання та проводять процедури вирішення конфліктів, прийняття рішень і навчання серед однолітків. (докладніше читайте у розділі “робота з учнями”).
3.1. Презентація ШСП
Презентація Моделі Мирна школа проводиться серед учнів 8-12 класів шкільним психологом/педагог після онлайн-консультації й інструктажу експертів Інституту миру і порозуміння. Всі охочі стати шкільними медіаторами беруть участь у анкетуванні, за результатами якого й відбувається відбір. Після офіційного узгодження списку учасників команди ШСП, протягом 1-2 днів вони мають підтвердити свою участь та отримати дозвіл від батьків.
3.2. Навчання базових навичок медіатора Шкільної служби порозуміння
Усі члени команди ШСП та координатор ШСП беруть участь у 4-денному тренінгу “Базові навички медіатора Шкільної служби порозуміння”. Сертифікат отримують ті учасники, які були присутні на всіх сесіях та успішно показали себе в ролі медіатора.
3.3. Обладнання кабінету ШСП
Забезпечення кабінету необхідними меблями, канцтоварами, книгами, візуальними матеріалами та іншим необхідним для роботи медіаторів обладнанням.
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4. Активна фаза впровадження Моделі у закладі освіти
Після завершення навчання модель у своєму закладі освіти впроваджують безпосередньо шкільна команда лідерів та команда ШСП за підтримки експертів Мирної школи.
Передбачені такі види діяльності:
- розробка і затвердження плану впровадження Моделі
- ознайомлення колективу ЗЗСО з етапами впровадження Моделі
- формування плану і систематичне інформування учнів про діяльність у школі ШСП
- інформування батьків щодо діяльності з впровадження Моделі
- безпосередньо практика Моделі: проведення кіл примирення, медіацій, практикування відновної мови, навчання учасників освітнього процесу відновним практикам
- спільні зустрічі команди лідерів та ШСП задля напрацювання нових ідей та координації діяльності
- міжрегіональні зустрічі команд лідерів задля обміну досвідом
- супервізійна підтримка практики впровадження Моделі експертами
- моніторинг та оцінка якості послуг в межах ШСП
Супервізія роботи ШСП проводиться координатором ШСП раз на місяць. В кінці року координатором та медіаторами проводиться спільний аналіз діяльності служби за рік та планування наступного року.
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
5. Поширення Моделі у школі
Після року практики проводиться поглиблене навчання для представників команди лідерів, за результатами якого учасники можуть отримати сертифікацію тренера та поширювати Модель у своїй школі й навчати інших педагогів та учнів.
Навчання для тренерів є двоступеневим і складається з двох 3-денних тренінгів (онлайн чи офлайн), а також супервізії тренерських навичок. Після успішного завершення навчання тренерам буде надано доступ до методичних матеріалів для подальшої роботи.
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
6. Моніторинг
Аналіз отриманих результатів пілотування Моделі та презентація адаптованої методології разом з рекомендаціями для Міністерства освіти та науки України.