Що таке складанка «Мирна школа» та як нею користуватися

Інструмент для дизайну уроків та презентаційних і інформаційних заходів з розвитку компетенцій моделі «Мирна школа».

Складанка «Мирна школа» — це трансформаційна гра, яка містить систематизований набір інструментів (карток), розроблених для практичного впровадження моделі «Мирна школа» в освітніх закладах. 

Мета складанки — надати практичні інструменти підготовленим спеціалістам для сприяння в процесі дизайну та проведення презентаційних, інформаційних, навчальних та практичних заходів з розвитку компетенцій Моделі «Мирна школа» для різних учасників освітнього процесу. 

За змістом Складанка покликана сприяти у формуванні таких компетенцій:

  1. побудова та підтримка стосунків — регулярне застосування відновної мови та ненасильницької комунікації в спілкуванні, впровадження принципів розуміння, поваги та турботи в повсякденному спілкуванні в школі;
  2. саморефлексія та життєстійкість — усвідомлення і робота з емоціями та потребами учасників освітнього процесу, розвиток стійкості до стресу та викликів;
  3. конструктивне вирішення конфліктів — вирішення конфліктів у відновний спосіб, застосовуючи медіацію, коло або відновну зустріч;
  4. чутливість до багатоманіття та недискримінація — створення можливостей бути почутим, відкритість до різноманітності, неприйняття насилля та знущань.

Якщо ми говоримо про комплексне впровадження Моделі, то доречно розуміти що Мирна школа — це інтегрована та комплексна модель побудови взаємовідносин і комунікації в освітньому закладі, метою якої є формування безпечного мирного середовища у шкільній громаді шляхом профілактики насильства і  булінгу та зниження рівня конфліктності.
Дізнатися більше можна на сайті safeschools.com.ua

Завдання Складанки — надати:

  1. структуру організації заняття з формування компетенцій Моделі «Мирна школа»;
  2. практичні інструменти для формування компетенцій Моделі «Мирна школа»;
  3. додаткові тренерські/фасилітаторські інструменти для: 
  • актуалізації та рефлексії під час занять; 
  • початку та завершення занять;
  • активізації учасників.

Складанка, насамперед стане в пригоді членам Шкільної команди лідерів (підготовленим спеціалістам) — активним, вмотивованим та спеціально підготовленим членам команди освітнього закладу (в першу чергу, педагогам і, можливо, батькам), які добровільно взяли на себе відповідальність з впровадження Моделі «Мирна школа» у своєму закладі. 

Складанка також буде корисною іншим суб’єктам, залученим до впровадження Моделі «Мирна школа», як то: представникам адміністрації освітніх закладів, координаторам Шкільної служби порозуміння, медіаторам  — у якості практичного посібника для проведення презентаційних, інформаційних та навчальних заходів з компетенцій Моделі. 

Інструменти та спосіб їх організації для проведення заходів з розвитку компетенцій Моделі «Мирна школа» також можуть використовувати інші учасники освітнього процесу та спеціалісти, які надають освітні послуги, в процесі своєї професійної діяльності. Проте, звертаємо увагу на те, що в такому випадку йдеться НЕ про системне впровадження Моделі та відновного підходу до побудови стосунків в освітньому закладі, а ВИКЛЮЧНО про розвиток певних навичок або компетенцій. 

Як використовувати складанку 

Методологія навчання, принципи комунікації та роль ведучого

Модель «Мирна школа» базується на цінностях розуміння, поваги, турботи, відповідальності та довіри. Цих же цінностей необхідно дотримуватись і в процесі будь-яких презентаційних, інформаційних чи навчальних заходів з компетенцій Моделі. Чому? Тому, що за інших умов учасники, в кращому випадку, зможуть засвоїти певні інструменти/форми роботи, натомість наша мета — впровадження системного підходу і цілісного сприйняття Моделі: від цінностей — до принципів — і, тільки тоді, інструментів. 

Цінності відновного підходу

Саме тому, для планування заходів пропонується методологія залученого навчання, що дозволяє актуалізувати стереотипи поведінки та досягти усвідомлених змін щодо вибору стратегії поведінки та застосування нових компетенцій.

Модель залученого навчання

Складанка: коли ні? Застереження та ризики у застосуванні

Складанка — набір дієвих та ефективних інструментів з досить широким колом застосування. Водночас пропонуємо звернути увагу на застереження та певні ризики, які можуть виникнути під час роботи з нею.

1. Брак досвіду роботи за методикою залученого навчання в фасилітаційному підході. 

Головний принцип роботи з інструментами — навчати тому, що сам/сама вмієте робити. Якщо ви не маєте досвіду, який вимагає вправа,  використайте один з наступних варіантів:
– не проводьте саме цю вправу, використайте іншу, що вам знайома;
– замовте консультацію з супервізором вашої школи;
– додатково підготуйтеся до теми;
– будьте чесним з групою — поясніть, що не маєте такого досвіду, але пропонуєте отримати його разом.

2. Використання Складанки у ситуаціях гострої фази конфлікту чи проблеми.

Складанка — це набір інструментів для інформаційно-навчальних заходів, а не методика розв’язання конфлікту чи терапевтичні практики. Безумовно, застосування Складанки сприятиме розбудові партнерських, співробітницьких підходів в шкільній громаді. Проте, робота зі складними випадками, зокрема й конфліктами, вимагає застосування відновних практик та відповідних навичок ведучого.

3. Застосування Складанки без адаптації до учасників і контексту. 

Рекомендована кількість учасників для проведення вправ — не більше 24 осіб. Якщо учасників більше, необхідно це враховувати під час планування: збільшувати пропорційно час, зменшувати кількість питань для обговорення після вправи тощо. Рекомендована кількість учасників варіюється в різних вправах. Відповідні позначення знаходяться на лицьовій стороні карток.

Важливо також підбирати відповідне приміщення, де буде комфортно проводити захід — просторе, без столів з розміщеними колом стільцями. Час теж важливий — намагайтеся спланувати захід у зручний для учасників час, щоб вони мали можливість бути присутніми від початку і до його завершення. Для дітей тривалість заходу — 45 хвилин, для дорослих можна планувати сесії від 45 хвилин до 1 години 30 хвилин без перерви. 

4. Недотримання цінностей та принципів під час застосування Складанки.

Не накладайте вправи на ієрархічну структуру школи та навпаки.

Забезпечте принцип рівності всіх учасників процесу незалежно від статусу в школі. Не формуйте штучних запитів учасників, не примушуйте їх до участі. Переконайтеся, що учасники бажають бути залученими.

Не перевантажуйте зустріч. Краще менше вправ, але добре обговорених та проаналізованих, ніж багато — але без належного обговорення.

Перелік умовних позначень

Компетенції, котрі розвиває ця вправа:

К1 — Побудова стосунків

К2 — Рефлексія і життєстійкість

К3 — Конструктивне вирішення конфліктів

К4 — Чутливість до багатоманіття

У — Універсальні вправи (сприяють розвитку всіх компетенцій)

А — Актуалізація/Рефлексія (додаткові вправи)

Р — Руханки (додаткові вправи)

П — початок/кінець сесії (додаткові вправи)

Позначення формату роботи: 

image7  – тільки для офлайн-проведення

 – можна адаптувати для онлайн-використання

Позначення цільової аудиторії:

image2 — молодша школа

середня школа

— середня школа

старша школа — старша школа

адміністрація

 — адміністрація школи

батьки — батьки

батьки — вчителі

 

Інші позначки:

час — кількість часу, необхідна для виконання вправи

кількість — кількість учасників

 

Інструкція до складання навчальних сесій

інструкція для складання навчальних сесій

Щоб зустріч була максимально ефективною, рекомендуємо дотримуватися наступної структури. 

  1. Оберіть вправу для початку сесії. Ці вправи допоможуть налаштуватися на спільну роботу та активізувати учасників.
  2. Оберіть основну вправу з переліку вправ К1, К2, К3, К4, У. Основних вправ може бути декілька, залежно від наявного часу. Головне — чітко визначити мету та не перевантажувати урок.
    Ви можете провести декілька сесій, присвячених одній темі, але з перервами. Тоді рекомендуємо починати кожну наступну сесію (проведену в 1 день) з руханки.
  3. Оберіть Руханку (за бажанням). Якщо ви бачите що учасники втомилися, їм потрібно перемкнутися під час\після важкої вправи — проведіть руханку аби дати їм перепочити та знову поринути в роботу.
  4. Оберіть закриття сесії з переліку вправ «Актуалізація\Рефлексія» або «Початок\Кінець сесії». Це допоможе проаналізувати отриманий досвід та зробити заняття ефективним. 

Також вправи складанки можна використовувати індивідуально для проведення або підсилення презентаційних, інформаційних, навчальних та практичних заходів з розвитку компетенцій Моделі «Мирна школа» для різних учасників освітнього процесу.

Картки Складанки

Всі картки

Архітектор

Біжи як дівчинка

Білий шум

Білий, чорний камінь

Вгадай потребу

Виграш-виграш

Відновна бесіда

Відновна бесіда. Практика

Графік думок-емоцій

Дзеркало

Динаміка

Дихання для стійкості

Драбина формування упереджень

Енциклопедія відновлення

Історія. розказана вовком

Карате-кід

Кінець всесвіту

Концентричні кола

Коректор

Крок вперед

Малюнок в парі

Метафоричні карти

Мінімальні наснаження

М'ячики евритмія

Об'єднання в команди

Олівці

Пінг-понг сенсів

Піраміда Роберта Ділтса

Повітряна куля

Походи в чужих мокасинах

Спина-долоні

Стилі поведінки в конфлікті

Сценка про іспит

Таблиця розуміння іншого

Тайська арифметика

Так, і...

Термометр емоцій

Техніка "Кільце"

Ток-шоу

Трикутники

Цибулина гніву

Чарівний фрукт та айзберг конфлікту

Що змінилося?

Я-твердження

Сайт створений в рамках проєкту «Мирна школа», що підтримується урядом Німеччини, через спільний внесок Програмного офісу forumZFD в Україні та Громадянської служби миру Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH та реалізується спільно з ГО «Інститут миру і порозуміння», Українським НМЦ практичної психології і соціальної роботи та Інститутом модернізації змісту освіти МОН.

  • forum zfd
  • forum zfd
  • forum zfd
  • forum zfd
  • forum zfd
  • forum zfd
  • forum zfd