Як вчителю працювати з конфліктами в класі? Розбираємо інструмент для групової роботи з розбудови цінностей Мирної школи.
Чому виникають конфлікти у школі
Причиною появи конфліктів та цькування часто є низький рівень емоційного інтелекту учнів, відсутність навичок правильної комунікації та співпраці, толерантного ставлення та прийняття інакшості. Коли дитині погано, вона переносить свої емоції на інших, часто навіть не розуміючи, що зумовило таку поведінку.
Відповідно, щоб зменшити кількість конфліктів, учням потрібно сформувати необхідні для позитивної комунікації навички та побудувати в класі безпечну і комфортну атмосферу?
Що може зробити вчитель
Можна застосовувати різні інструменти, що допомагатимуть учням розвивати навички комунікації та соціальної взаємодії, емпатії та правильного і неконфліктного відстоювання власних інтересів. У попередній статті ми вже розказали про один із них — відновну бесіду. А сьогодні пропонуємо вашій увазі ще один — «Час у колі».
Час у колі
На відміну від відновної бесіди, що передбачає індивідуальну роботу з учнем/ученицею, які стали учасниками конфлікту, «Час у колі» є чудовим інструментом для групової роботи. Наприклад, вчителі — учасники та учасниці проєкту «Мирна школа» успішно застосовують його для проведення класних годин, зустрічей з колегами у вчительській та батьківських зборів.
Інструмент «Час у колі» має певну структуру, що включає завдання у формі ігор, і може застосовуватися для розвитку соціальних, емоційних та комунікативних навичок, сприяти розвитку самоповаги та співпраці. Він розбудовує відчуття спільноти та приналежності, допомагає запровадити принципи поваги, турботи, підтримки та відповідальності у будь-якій громаді, а також забезпечити їх дотримання під час викладання, навчання та щоденного життя.
«Час в колі» може бути рамковою структурою уроку як з навчальними, так і з соціальними цілями. Його можна використовувати в таких випадках:
- сталося щось, що турбує учнів (або вчителів\батьків), і це потрібно обговорити;
- з’явилися раптові новини у школі (оновлення шкільної політики, святкування і т.д.);
- щось сталося у класі, і це потребує уваги (з’явився новий учень\учениця, є конфлікт, в який залучена велика частина класу, змінилася вчителька і т.д.);
- місцева подія або новина, що потребує розмови;
- один з предметів важко сприймається класом, складні стосунки з викладачем, особисті обставини когось з учнів, що зачіпають або турбують інших і т.п.;
Пам’ятайте, що «Час у колі» не обмежується цими темами. З досвідом, ви зможете застосовувати його також для проведення уроків (брати темою Кола тему уроки) або підготовки певної події з учнями (участь у конкурсі або олімпіаді, зняття напруги перед іспитами й ЗНО).
Структура вправи
Відкриття — коло відкриття, де кожен по черзі говорить, передаючи мовник. Мовник або «Предмет що розмовляє» — будь-який предмет (як-от м'ячик чи статуетка), що передається по колу і дає право говорити. Під час використання мовника усі учасники кола уважно слухають одне одного, говорить лише той, хто тримає мовник.
Міксер — гра з перемішуванням учасників.
Основна вправа – більш інтенсивна робота у парах/групах за обраною темою на основі цілей та завдань уроку.
Коло зворотного зв’язку — коло висловлення думок щодо того, чому ви навчилися.
Руханка — гра на співпрацю.
Закриття — підбивання підсумків щодо обраної теми та закриття простору кола.
Час у колі як формат уроку
Розглянемо приклад застосування «Часу в колі» для проведення класної години або уроку.
Крок 1: розставте стільці в класі у формі кола та оберіть тему. Це може бути актуальна новина, наявний конфлікт у класі, повернення в школу після дистанційного навчання або тема конкретного уроку.
Відкриття
Оберіть одну фразу, котру кожен учасник по колу має завершити, передаючи мовник.
Наприклад: Мене звуть… мій улюблений предмет…. (для нового класу або знайомства з новенькими); Сьогодні я почуваюся … ; На канікулах я люблю … ; Мій улюблений фільм\книга\серіал … ;
Якщо для кола ви обрали тему уроку, це можуть бути фрази «Якби я був героєм книжки “Захар Беркут”, я був би … тому що...» або «Одна річ, яку я вивчив на минулому уроці біології та можу застосувати в житті — це ...»
Міксер (гра для перемішування учасників)
Зазвичай, учні сідають поряд з тими, кого добре знають. У таких випадках міксер стимулює учасників працювати з тими, з ким вони спілкуються менше, розвивати соціальні навички та будувати згуртованість.
Оберіть гру для перемішування учасників. Приклади та опис ігор можна знайти на сайті проєкту «Мирна школа» за посиланням (сторінки 22-24) або в інтернеті.
Якщо ваше коло присвячене темі уроку, використайте для перемішування учасників ролі з книжки (наприклад, «Захар Беркут») та просіть помінятися місцями всіх, хто відповідно до ролі «брав участь у битві», «старший за 30 років», «відданий цінностям громади» і т.д. Або використайте різні види рослин з минулої теми уроку біології і попросіть помінятися місцями тих, хто «розмножується вегетативно», «належить до роду квіткових» і т.д.
Основна вправа
Ця частина має бути присвячена тій темі, яку ви обрали для Кола. Основна вправа може бути у вигляді обговорення в парах\трійках\маленьких групах. Наприклад, протягом 5-10 хвилин учасники в групах діляться своїми відповідями на питання «Як на вас вплинула ситуація з …?», «Що допомагає вам почуватися комфортно в класі?», “«Що вам подобається найбільше в навчанні?» або у разі використання на уроці української літератури\біології «Який момент в книжці вас вразив найбільше?», «Як би ви вчинили на місці героя?». Також, можна дати творче завдання і попросити учнів у групах намалювати персонажа у вигляді певної рослини та зазначити всі її частини (що буде коренем, стеблом, листочками, порами і т.д.).
Коло зворотного зв’язку
Після завершення основної вправи, попросіть кожну групу презентувати свої творчі напрацювання або поділитися головною думкою обговорення. Обов’язково задавайте уточнюючі питання або просіть інших учнів скорегувати неточні моменти.
Руханка
Оберіть руханку серед наведених на сторінці 29-32 за посиланням або знайдіть швидку веселу гру в інтернеті. Пам’ятайте, чим більше учні усміхаються на уроці, тим краще запам’ятовують матеріал!
Закриття
Використайте цю частину для підбивання підсумків або закріплення матеріалу. Попросіть кожного по колу продовжити речення, передаючи мовник.
Наприклад: «Для мене було важливо почути ...», «Наступного разу в подібній ситуації я чинитиму ...», «Найбільшим відкриттям на цьому уроці для мене було ...», «Я по новому подивився\подивилась на …, тому що ...», «Одна річ, яку я сьогодні розкажу своїм батькам ...» і т.д.
Дослідження роботи мозку свідчать, що чим вищий рівень відчуття безпеки та щастя в людини, тим легше вона сприймає нові ідеї, має більше мотивації та ефективніше навчається. А саме надійні соціальні зв’язки зі своїми однокласниками та вчителями, а також відчуття залученості до процесу та соціальної групи, допомагають учням почуватися у більшій безпеці. Тож радимо вам використовувати інструмент «Час у колі» для створення безпечної атмосфери у класі.
І пам’ятайте: хоча люди схильні згадувати про необхідність побудови мирної атмосфери лише тоді, коли щось вже пішло не так, проте, щоб досягти довготривалого ефекту, це важливо робити регулярно.