Мирна школа є частиною парадигми реформи освітньої системи України, у фокусі якої: оновлення підходу та принципів освітнього процесу, впровадження інклюзивної освіти, педагогіки партнерства й антибулінгової програми, перехід до навчання компетенціям.
Модель “Мирна школа” - це інтегрований підхід та практичні інструменти включення всіх учасників освітнього процесу у розбудову системи конструктивної комунікації та взаємодії, системи ефективного вирішення та попередження конфліктів, попередження проявів булінгу, агресії та насильницької поведінки у навчальному закладі, формування стійкості.
“Мирна школа” базується на відновному підході. Він передбачає побудову довіри та залучення причетних до ситуації учасників у процес обговорення, прийняття рішення чи розв’язання конфлікту задля формування порозуміння, досягнення консенсусу та/або формування ненасильницького середовища.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Які компетенції формує Мирна школа?
- конструктивне вирішення конфліктів
- побудова та підтримка стосунків
- чутливість до багатоманіття та недискримінація
- саморефлексія та життєстійкість
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Чого прагне Мирна школа?
“Мирна школа” спрямована на створення мирної, залученої (партисипативної), інклюзивної освітньої системи в Україні, основою якої є:
1. Вмотивований вчитель, що має взаєморозуміння з усіма учасниками освітнього процесу; будує та підтримує конструктивні стосунки з учнями і батьками; задоволений своєю роботою; почувається комфортно і впевнено; стійкий до стресів і робочих проблем.
2. Свідомий і задоволений учень, який почувається у школі безпечно та комфортно; має довірливі стосунки з адміністрацією, педагогами й іншими учнями; добре навчається; має хороші комунікативні навички; є соціально відповідальним; цінує особистісний розвиток, є стресостійким і перебуває у взаємозв'язку із власною внутрішньою життєвою силою (життєздатністю).
3. Ефективна адміністрація, що готова розділяти відповідальність за створення інклюзивної та безпечної атмосфери в школі з іншими учасниками освітнього процесу; застосовує “залучені” методи управління; сприяє трансформації (вирішенню) конфліктів у мирний спосіб.
4. Спокійні батьки, що довірливо та відкрито спілкуються з власними дітьми та вчителями; мирно вирішують непорозуміння, розділяють відповідальність за безпечну та інклюзивну атмосферу в школі, за розвиток особистості та навчальну успішність своїх дітей.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Що передбачає впровадження Мирної школи у вашій школі?
“Мирна школа” – це щоденна практика відновної комунікації/відновних навичок:
- вирішення конфліктів у відновний спосіб, застосовуючи медіацію, коло або відновну зустріч;
- залучене прийняття рішень;
- усвідомлення і робота з емоціями та потребами учасниками освітнього процесу;
- неприйняття насилля та знущань;
- створення можливостей бути почутим;
- усвідомлення відповідальності за свої вчинки;
- регулярне застосування відновної мови та ненасильницької комунікації
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Які ключові принципи «Мирної школи»?
- Розуміння – вирішити конфлікт можна лише зрозумівши себе, іншу сторону та ситуацію, що склалася. Ключовим інструментом цього процесу є ефективна комунікація. Саме тому ми навчаємо слухати, ставити правильні запитання і знаходити відповіді на питання «чому?».
- Повага виникає природно як наслідок розуміння. Коли ми розуміємо відчуття, почуття та поведінку інших людей, то усвідомлюємо свою внутрішню схожість із ними, а отже, можемо знайти в собі повагу до них.
- Турбота – наступний етап. Це такі взаємовідносини між членами шкільної громади, де кожен піклується про формування міцних стосунків і відновлення зруйнованих у разі виникнення конфліктів.
- Відповідальність у Мирній школі тісно пов’язана з розумінням і означає не покарання, а усвідомлення наслідків власних дій для інших та дії на їх виправлення.
Дотримання всіх цих принципів дозволяє сформувати у школі атмосферу довіри та безпеки.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Які складові моделі “Мирна школа”?
Для розробки Моделі «Мирна школа» було використано чотири успішні методики з міжнародного та українського досвіду:
1. Методика “Restorative School*” (“Відновна школа”) - спрямована на формування партнерських стосунків та ефективної комунікації між педагогами, учнями та батьками і покликана сприяти якісному освітньому процесу за сучасних ризиків. Базується на принципах відновного підходу та пропонує загальношкільний підхід до впровадження відновних практик в шкільне життя.
2. “Шкільна служба порозуміння” - шкільна структура для професійного вирішення конфліктів і навчання конструктивним моделям поведінки та комунікації, що працює за принципом «рівний – рівному» (про те, як створити таку структуру у своїй школі, дивіться у відео).
3. Методика “Resilience” (“Стійкість”) - спрямована на формування в учнів, педагогів та батьків здатності до позитивного, конструктивного опанування стресовою ситуацією через задіяння внутрішніх і зовнішніх ресурсів для підтримки своєї цілісності, повноцінного функціонування та рівноваги.
4. Підходи програми “Культура добросусідства”** щодо формування розуміння та навичок мирного співіснування у культурному різноманітті, недискримінації та поваги до “Іншого” у нашому суспільстві загалом, та шкільному середовищі зокрема.
*розроблена пані Беліндою Гопкінс (Великобританія), керівницею організації “Transforming Conflict”, та успішно впроваджена в багатьох країнах світу
**Програма «Культура добросусідства» - інтегрований курс для ЗДО, початкової, основної, старшої та вищої школи, мета якого полягає у вихованні соціально компетентних, критично мислячих і толерантних особистостей, свідомих громадян та патріотів своєї Батьківщини, добре обізнаних з рідним краєм, які прагнутимуть відповідально керувати його життєдіяльністю, зберігати і примножувати його природній, економічний та культурний потенціал у єдиній незалежній Україні.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………...
Хто є ключовими суб’єктами Мирної школи?
“Агентами змін” є саме учасники освітнього процесу: вчителі, шкільні психологи, адміністрація школи, діти та батьки. Метою їхньої роботи є поширення відновних практик у школі та перебудова освітнього середовища відповідно до цінностей відновного підходу.
Детальніше про це читайте у розділах “Робота з учнями” і “Робота з педагогами та батьками”.